Search

UUDENLAINEN, EKOLOGINEN LAUTTA KRUUNUVUORENRANNAN SILLAN VAIHTOEHDOKSI

On aika nostaa uudelleen esille lautta vaihtoehtona sillalle Helsingin Kruunuvuorenrannassa.


Helsingin kaupungin julkisten rakennushankkeiden kustannusarvioilla näyttää olevan lähes sääntö kasvaa hallitsemattomasti. 260 miljoonan euron kustannusarvio Kruunuvuorenrannan silloista on jo noussut 350 miljoonaan (350 000 000 €) euroon, eikä se tule olemaan lopullinen.


Oletus siitä, että Kruunuvuorenrannan asukkaista suuri osa kulkisi päivittäin töihin keskustaan, voi olla väärä. Korona jättää jäljen liikkumiseen ja työpaikkojen sijoittumiseen. Jos alueen asukasprofiili vastaa helsinkiläisten ikäjakaumaa, joka viides heistä on yli 65-vuotias.


En ole nähnyt julkisuudessa tietoa siitä, että Turun telakalla on jo valmiina vuonna 2008 suunniteltu Kruunuvuorenrannan tarvetta vastaavan kokoinen lautta, joka kuljettaisi tarvittaessa myös raitiovaunun. Tieto on kuulemani mukaan ollut myös Helsingin valtuustonpäättäjillä siltapäätöstä tehdessä. Tämän kaltainen lautta kulkisi kaasulla, kenties nykytekniikan avulla myös sähköllä.


Edullisempi ja ekologinen lautta kulkee jo Turun saaristossa


Turun saaristossa kulkeva, Finnferriesin tekemä hybridilautta Elektra maksoi 20 miljoonaa euroa. Elektraan mahtuu 90 henkilöautoa - voin vain kuvitella kuinka monta polkupyörää. Sillan hinnalla saisi karkean arvion mukaan niin monta lauttaa, että vuoroväli olisi lähes sama kuin metron vuoroväli. Lautoilla voisi olla vaihtoehtoiset laiturit ja reitit. Lautan hinta on vakio, kun taas sillan lopullista hintaa ei tiedä kukaan. Lauttojen rakentamisen aikataululla liikenne saataisiin toteutumaan Kruunuvuorenrannan asukasmäärän kasvun tahdissa.


Elektra-hybridilautta. Kuva: Finnferries.


Kruunuvuorenrannan asukkaille raitiovaunu keskustaan tuntuu olevan tärkeä. Mikäli lautan tulisi kuljettaa myös ratikat, on hintoja verrattaessa huomioitava raiteiden osuus maalla, ja lauttojen kohdalla myös laitureiden rakentaminen. Siksi sillan ja lauttojen kustannusten keskinäinen suhde tasaantuu hieman.


Merelliseen Helsinkiin lauttaliikenne sopisi siltaa paremmin. Toisaalta, jos ratikka kulkee Kruunuvuorenrannan satamaan, ja keskustassa lautat luonnollisesti jo kulkevat satamasta, miksi meren yli olisi istuttava ratikassa? Eikö henkilöiden, heidän pyöriensä ja autojen kuljettaminen olisi riittävää?


Myös Tukholma luottaa lauttaliikenteeseen.


Tukholmassa saariston liikenne hoidetaan suurelta osin lauttayhteyksin. Suomessa osataan rakentaa jäätä murtavat alukset, joten edes mahdolliset pari jäistä kuukautta vuodessa eivät olisi este lautoille.


Toivon laajempaa keskustelua ja uutta arviointia lautoista vaihtoehtona Kruuvuorenrannan sillalle. Helsinkiläiset ansaitsevat saada kattavaa ja perusteellista tietoa tarjolla olevista vaihtoehdoista.


YLEn juttu kertoo hybridilautta Elektran käyttöönotosta vuonna 2017.

58 views

Recent Posts

See All